.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تحول خواهان و ضرورت مدیریت شادی سیاسی
دکتر علی کریمی مله
تحول خواهان و ضرورت مدیریت شادی سیاسی

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با پیروزی قاطع تحول خواهان همراه شد و از هم اینک شمیم پیروزی پس از پایان رقابتی جدی و سنگین وزیدن گرفته است. 

تحلیل علل شکل گیری بازگشت سونامی تغییر و رخداد تکرار حماسه دوم خرداد 76 و نقش آفرینی بازیگران مؤثر این عرصه و عوامل روحی-روانی، سیاسی- فرهنگی و اجتماعی - اقتصادی رفتار انتخاباتی رأی دهندگان را به زمانی دیگر وامی گذارم، اما در این فراز لازم می دانم برای پی ریزی شالوده ای مستحکم برای رفتار طرف های پیروز در انتخابات سخنی در باب مدیریت شادی سیاسی داشته باشم تا خدای ناکرده به رفتار ناشایست طرف پیروز در انتخابات 1388 دچار نگردیم.

شاید پیروزمندان انتخابات یازدهم این نوشته را محافظه کارانه بپندارند اما پیشاپیش به آنها گوشزد می کنم که راقم این سطور کوچکتر از ان است که از موضع درس اخلاقی سخن بگوید، بلکه از منظر آسیب شناسانه و از سر دغدغه برای آینده روابط بین نیروهای سیاسی ایران اسلامی این یادداشت را می نگارد و پیشاپیش از نقدهای سازنده استقبال می کند.

بی تردید اگر از منظر اعتقادات دینی به موضوع مشارکت انتخاباتی نگریسته شود همه شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری که وظیفه دینی، مدنی، انقلابی و سیاسی خود را برای آفرینش شور انتخاباتی به کار بستند، پیروز میدان هستند و برد و باخت معنایی ندارد، اما اگر طبق رویه جاری و متعارف سیاسی بنگریم طبیعی است عرصه رقابت و هماوردی سیاسی عرصه برد یک طرف و باخت طرف دیگر محسوب می شود.

در این میدان تحول خواهان که با هوشمندی سیاسی مردم، بازیگری فرصت شناسانه و عاقلانه بازیگران محوری و با تشخیص صحیح نقاط ضعف رقیب و مطالبات اساسی مردم به پیروزی معناداری دست یافته اند و از این پس حداقل به مدت 4سال در فضای اجرایی و سیاسی کشور به ایفای نقش خواهند پرداخت، بیش و پیش از هر جریانی به مدیریت احساسات و هیجانات شادی ناشی از پیروزی در انتخابات نیازمندند.

چنانچه مدیریت شادی به درستی و با آینده نگری انجام شود می تواند شالوده مستحکمی برای نهادینه کردن روابط قاعده مند بین نیروهای سیاسی پی ریزی کند و در غیر این صورت شادی سیاسی مقطعی به معضله ای دامنه دار در فضای سیاسی کشور تبدیل خواهد شد.

شاید ذهن و ضمیر برخی از افراد به تأثیر مسائل ریز و جزیی بر ترسیم هندسه روابط بین نیروهای سیاسی آگاهی نداشته باشد، اما مردم فهیم ما نیک می دانند که اگر طرف پیروز انتخابات 88 از عبارت های سنجیده و غیرتحریک امیز استفاده می کرد و طرفداران رقیب خود را با عبارت نامعقول "خس و خاشاک" مخاطب قرار نمی داد چه بسا مدیریت فضای سیاسی با سهولت بیشتر و هزینه کمتری صورت می گرفت.

امروز آن تجربه فراروی تحول خواهان قرار دارد. آنان باید بر منابع و ظرفیت شادی خود به خوبی، ماهرانه و کاملاً اخلاقی مدیریت نمایند و از کاربرد هرگونه عبارت های خشن، حساسیت برانگیز و تحقیر آمیز که باعث نفرت پراکنی بین شهروندان شود، به شدت پرهیز نمایند.

تحول خواهان به ویژه اصلاح طلبان به خاطر رفتارهای عداوت زا و کینه توزانه جریان حاکم تلخ کامند، اما امروز روز تداوم مبارزه جویی و درشت گویی سیاسی نیست.

پیروزمندان انتخابات باید بدانند که اگر آنان نیز تحت تأثیر هیجانات و شعله کشیدن احساسات همان رویه های اختلاف افزا را پیشه نمایند از آرمان های والای اصلاحی-که تکریم مخالف است-فاصله زیادی دارند.

آنان باید بدانند که عصر رقابت تضادگونه به پایان آمده است و صبح رفاقت، روامداری، شکیبایی و دوستی دمیدن گرفته است.

آن ها به جای به رخ کشیدن شکست رقیبان و نمک پاشیدن بر زخم ناکامی آنان، باید به افقی بنگرند که در آن هر ایرانی به مثابه شهروند این کشور،صرف نظر از سلیقه و عقیده سیاسی اش احساس رضایت و امنیت روحی و روانی کند.

آنان که در برنامه و شعارهای تبلیغاتی خود سیاست اعتمادسازی و آشتی جویی با ملت ها و دولت های مشروع جهان را گنجانده اند، سیاست برادری، مدارا و مروت باید اولویت نخستین آنان باشد و علامت چنین رویکردی را می توان در مدیریت شادی سیاسی پس از پیروزی در انتخابات به همگان نشان داد.

تحول خواهان با مدیریت عاقلانه، اخلاقی و کنترل شده احساسات سیاسی خود می توانند فصل نوینی از عقلانیت، تدبیر،اعتدال و اخلاق گرایی را در منظومه سیاسی کشور ترسیم کنند و از این راه به نفرت پراکنی های بنیان برانداز سال های اخیر پایان دهند.

 دکتر علی کریمی مله - عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

م-م 28 خرداد 1392
احسنت بر اين همه هوشياري
محمد 27 خرداد 1392
درود بر آقاي دکتر کريمي مله
مرد اخلاق، ايمان و رزمنده اصيل و
تشکر از نگرش و نگارش اخلاق مدارانه شما

امير 27 خرداد 1392
دولت غم سر بيمو رفيق اکبر بيمو بوين چه با ناز بيمو حسن کليد ساز بيمو
شهروند 28 خرداد 1392
آفرین بر شمال نیوز و انعکاس دیدگاه های بدور از افراطی گری
و آفرین بر دکتر کریمی و انصافش
مهدی 28 خرداد 1392
با سلام احتمالا دکتر کریمی مله دنبال امتیاز در چارچوب دولتی است فعلا حلوا حلوا دیگر دهن شیرین نخواهد شد ایشان قبلا در مسولیتی که داشتند خودشان را نشان دادن
امید رضوی 28 خرداد 1392
سلام شمال نیوز
دکتر کریمی مبرا از این امتیازات است. لطفا آنچه که زاییده تصوراتتان است به ایشان نسبت ندهید. ایشان به مثابه افرادی هستند که نام و عنوانشان به آن جایگاه اعتبار خواهد بخشید و اگر روزی چنین اتفاقی بیفتد و ایشان سکان دار یکی از پست های کلیدی چه در استان و کشور شوند باعث خرسندی است.
دکتر کریمی چه دانشیار علوم سیاسی دانشگاه مازندران باشند و چه در هر کسوت دیگری برای همه محترم و گرامی و قابل اعتنا هستند
ایشان در جایگاه قبلیشان علی رغم میل استاندار وقت استعفا دادند اگر شما در چنین جایگاهی بودید توانایی این کار را داشتید یا به هر طریقی می خواستید خودتان را حفظ کنید؟
شمال نیوز لطفا نظرم را درج کنید
مرتضی طبرستانی 29 خرداد 1392
به به جناب دکتر ....؛ دوباره بوی کباب بلند شد و سر و کله دکتر و رفقای ابن الوقتشان بعد از 8 سال پیدا شد... آقا بی خیال شین. اینجا خر داغ کردند، برا مقاله کباب نمیدن... برادر بزرگوار حجت الاسلام روحانی از قماش شما اصلاح طلبان ...نیست. پس بی زحمت بفرمائید کنار باد بیاد. زت زیاد
محمد 1 تير 1392
آدم بيسواد ،اصلا متن رو خوندي ؟هيچي حاليت شد؟ رنگ رخساره حکايت کند از سر ضمير
علی کریمی 2 تير 1392
علی کریمی مله: با سلام و سپاس از سایت شمال نیوز که برای نخستین بار به درج نوشته ای از اینجانب اقدام نمود از همه کسانی که اظهار نظر کردند صمیمانه سپاسگذارم. تمجیدکنندگان مرا شرمسار و نقادان و تخریب کنندگان مرا هوشیار کردند. فقط از تخریب چی های گرامی تقاضا دارم خود را در جایگاه خداوند ننشانند و نیت خوانی نکنند چون فقط خداست که به نیتهای بندگان آگاهی دارد. حلاوت و رضایت از زندگی علمی و تحقیقی با هیچ سمتی قابل معاوضه نیست. عرصه پست و قدرت خواهان پرشماری دارد انشاألله هنیئاً لهم. بدرود
محمد 2 تير 1392
به چهره اين بزرگمرد نگاه کنيد
رنگ رخساره حکايت مي کند از سر ضمير
آقايي که از بوي کباب و اين چيزها مي نويسي
اولا جواب شما را آقاي دکتر دادند
دوما اگه مي توني فقط يک جمله از اين مقاله را بنويسي هنر کردي عزيزم
یاسر شریفی فر 5 تير 1392
یاسر شریفی فر: با عرض سلام وادب واحترام خدمت استاد عزیز دکتر کریمی مله مطالب حضرتعالی مانند همه گفتار هاو نوشتار های شما مفید ،سازنده می باشد به نظر می رسد در دورانی زندگی میکنیم که بعضی توهین وافتراویا به عبارت کلی تر بی اخلاقی را سرلوحه زندگی خود کردهاند که این دولت تدبیر وامید می بایست توسعه فرهنگی واخلاقی را مقدم بر توسعه اقتصادی وسیاست خارجی دنبال نماید اینجانب به عنوان یک شهر وند از بی اخلاقی های صورت گرفته نسبت به یک استاد تاسف خورده وآرزوی یک جامعه اخلاقی را از درگاه خداوند مننان خواستارم
نا شناس 5 تير 1392
علیکم السلام جناب دکترکریمی،
پوزش حقیر را در نوشتار تند پذیرا باشید و حلال بفرمائید.
عاطفه خیرخواه 7 تير 1392
دکتر علی کریمی مله، بزرگواری هستند که سبقه ی علمی و دانش و تفکر ایشان را باید در کلاس های درس ایشان جستجو کنید که بسیار هوشمندانه و با کلامی گیرا و جذاب به دانشجویان شان منتقل می کنند و تجربه های گرانسنگ شان را . برای بزرگواری چون دکتر کریمی همین کافی است که ثمره ی سال ها تلاش و کسب تجربه خود را در وجود و زندگی دانشجویان شان می بینند، داشتن جایگاه های اداری دولتی و سیاسی؛ تجربه ای بسیار گذرا برای ایشان در سال های پیش بود که البته با افتخار گذشت.
انصاف دکتر کریمی مله را هر شخصی نداند من می دانم؛ خاطرتان هست جناب دکتر که 4 سال پیش به من توصیه فرمودید با نام بردن از شما در مطالب و یادداشت هایم برای خودم مشکل و دردسری درست نکنم؟
این انصاف و دیگر خواهی شما ستودنی است استاد بزرگوارم.
همیشه منتقدان که البته بسیاری از آنها مجیز گوی عده ای دیگر اند، اطراف ما هستند و باید زندگی کنند که روزی شان از این راه شاید تامین شدنی باشد.
ارادتمند شما هستم.
ع-ر کریمی 14 تير 1392
با سلام اولا تشکر از دکتر کریمی که مثل همیشه با آن ادبیات منحصربفردشان همگان را با سخنان و تحلیل قویشان به وجد می آورند ثانیا خطاب به شما تخریب کنندگان فضل و دانش و فرهنگ و منطق و عقل باید عرض کنم که واقعا گستاخی می خواهد با این همه بلایی که اربابان شما تو این 8سال سر مردم آوردند و نه تنها نفت رو بر سر سفره نیاوردند که سفره رو هم به یغما بردند باز راجع به اصلاح طلبان اینگونه افاضات می کنید
نا شناس 1 مرداد 1392
دکتر کریمی تکریم مخالف را شعار نمی دهد؛برای دوستان کافی است تا یکبار در کلاس درس ایشان حضور یابند و تکریم مخالف را در صحنه عمل لمس کنند
نا شناس 12 مهر 1392
درود و هزار درود بر دکتر کریمی
نا شناس 23 مهر 1392
اون كسي كه ادعا كرده دكتر عزيز دنبال امتيازه ، همه رو به كيش خودش پنداشته تو كجا و اظهار نظر در مورد دكتر كجا ؟ فقط يكبار فقط يكبار سر كلاس دكتر برو تا بتوني يه كم بشناسيشون البته بصيرت لازمه واسه شناخت خوبان استاد هميشه صبور بزرگ مرد اخلاق هميشه پاينده باشي .....
شاهد برنتی 3 آبان 1392
برادر گرامی جناب آقای کریمی مله سلام
کجای این پیروزی 51درصدی قاطع بود. ای کاش در پیروزی خرداد 88 هم خطها و غیره به این پیروزی حداقل پیروزی می گفتند نه تقلب قاطع بخور تو سر خودمان. هر چند حقیر واخوی عزیز که در خط شماست حضرتعالی را لایق استانداری می دانستیم ولی چه کنیم که صاحبان قدرت در سایه قایل به حکومت مداری امثال شماها نیستند که منشاء خیر برای استانید.
ایران 15 ارديبهشت 1393
فقط میتونم بگم متاسفم... این الفاظ انتقادی به هیچ وجه حق این استاد فرهیخته ی مازندرانی نیست. از یک غیر استانی محض اطلاع

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.094 seconds.